torsdag 9 oktober 2008

Veckopeng till alla!

Läser på DN i dag om effekter av den ungdomsfientliga politik som drivs i Stockholms stadshus. Effekterna lär blir synliga vart efter som verksamheter som ger utrymme för ungdomarnas egen kreativitet minskar. Mötesplatser som är tillgängliga oavsett om och hur stor "veckopeng" man har. Mötesplatser har alltid och kommer alltid att vara viktiga.

Det känns beklämmande att politiker väljer att bekvämt luta sig tillbaka och konstatera att det är ungdomarnas egna behov som styr, när det i stor utsträckning är just de väletablerade och penningstarka som tar chansen att ge uttryck för sitt behov. Politiken måste ha förmågan att också lyssna in de, vars röster inte dånar på facebook eller liknande.

I min kommun pågår ett arbete med ett ungdomens hus, jag är bekymrad. Jag ser risken att detta också blir ett aktivitetshus av vuxna för ungdomar, i stället för att vara en arena där ungdomarnas egen kreativitet kan komma till uttryck. Det är inte heller så att en försvunnen mötesplats per automatik kan ersättas av en annan aktivitet. Jag är inte någon grundmurad pessimist, men har samtidigt svårt att se framför mig att ungdomar från Jordbro skulle åka till nya ishallen i Torvalla för att öva konståkningspiruetter.

Inga kommentarer: