onsdag 1 oktober 2008

Spännande möten i Karlstad

Är just nu på turné i Värmland. Som ledamot i förbundsstyrelsen är jag ute och pratar om STs senaste arbetsmiljörapport. Hittills har jag fått träffa medlemmar som arbetar på Försäkringskassan, Länsstyrelsen, Skatteverket, Räddningsverket, Polisen, Karlstads universitet, Konsumentverket, Migrationsverket och inte minst medlemmar från min egen avdelning Arbetsförmedlingen.

Jag slås åter av tanken på vilka många olika sätt som vi inom de statliga verksamheterna, på statens uppdrag arbetar i medborgarnas tjänst. Alla de uppgifter vi har att utföra är inte alltid populära, men de styrs faktiskt ytterst av våra folkvalda. Gillar man inte det uppdrag som olika myndigheter har att utföra, är det faktiskt ytterst på den politiska nivån som det i så fall behöver förändras.

På tal om ovan nämnda arbetsmiljörapport, en av de frågor som lyfts fram är problem som rör yttrandefriheten. Är det "högt i tak", eller? Mina statliga kollegor tycker enligt undersökningen i oroväckande hög grad att de inte fritt kan använda sin grundlagsskyddade yttrandefrihet.

Vad gör det? Kanske någon undrar. Förutom att det är inskränkande för individen finns dessutom risk att det på ett negativt sätt påverkar utvecklingen av de statliga verksamheterna. Konkreta förslag till förbättringar kanske inte förs vidare (ytterst till den politiska nivån) i värsta fall är det medborgarna som förlorar. Därför är det viktigt att även den politiska nivån vårdar de kärleksfulla kritiker som faktiskt värnar verksamheten för medborgarnas bästa.

Läs också nyhetsartiklar om mina kollegor i Dalarnas- och Kalmar län samt en artikel i ST-press.

Inga kommentarer: