onsdag 17 september 2008

Vad är värdet av pengar?

Nu har ett nytt år i riksdagen börjat och Fredrik Reinfeldt konstaterar att den pågående ekonomiska krisen i USA inte kommer att gå Sverige spårlöst förbi! Vi ska förväntas bli glada över skattesänkningar (som inte kommer alla till del). Samtidigt stiger inflationen och urholkar värdet på våra pengar. Regeringen har heller inte övergivit idén om att avgiften till a-kassan bland annat ska relateras till arbetslösheten inom respektive a-kassa. Regeringen förväntar sig att detta indirekt ska påverka alla oss som har arbete att kräva lägre löneökningar, för att undvika uppsägningar med påföljande arbetslöshet och därmed ännu högre avgifter till a-kassan. Hur underligt och förlegat detta resonemang är, behöver jag knappast fördjupa mig i.

För egen del anser jag att när arbetsgivaravgiften sänks, uppstår ett utrymme för löneökningar. Det otäcka är att det inte är helt klart vad jag borde lägga de pengarna på. Regeringen har inte varit lika tydlig med vilken del av arbetsgivaravgiften det är som sänks. Är det avsättningen till pensionen, a-kassan, sjukförsäkringen, arbetsmarknadspolitiken etc. Var kan vi förvänta oss försämringarna? Var förväntas vi själva se om vårt hus? Kommer alla kunna göra det!

Vad gäller de ekonomiska problem som världen står inför, finns det de som skrivit spaltmetrar om, jag nöjer mig med följande avslutande fundering...

Är det inte dags att ta bort SBAB från utförsäljningslistan? Även här kanske det är dags att göra om och göra rätt. Kanske är det bra att ha någon del av bankvärlden kvar inom statens hägn?

Inga kommentarer: