måndag 22 september 2008

Penningregnet fortsätter?

Min mamma lärde mig att när man får något så ska man tacka, även om det inte alltid är så mycket att tacka för... därför Tack!

Närmast tänker jag på den eventuella 50-lapp som a-kasseavgiften ska sänkas med. Skrivningen i budgetpropositionen är så luddig att det är direkt svårt att utläsa om det verkligen blir en sänkning. Dessutom kommer den eventuella sänkningen först från 1 juli 2009, vilket ger en helårseffekt på hela 25 kr... Dessutom "fipplar" regeringen med medlemsvillkoret, i en ännu mer krystad skrivning, vilken i bästa fall kan tolkas som att jag bara behöver vara med i A-kassan i sex månader, för att kvalificera mig för en inkomstbaserad ersättning (under förutsättning att arbetsvillkoret är uppfyllt). Det verkar minsann som om de känner en oro för vad som kommer att hända under lågkonjunkturen.

Det vore helt klart renhårigare om de hade erkänt att det var fel att genomföra den chockhöjning av a-kasseavgiften som de gjorde förut och som har gjort att väldigt många (närmare en halv miljon) har lämnat A-kassorna och nu riskerar att hamna utanför i händelse av arbetslöshet.

Nej de fullföljer nu sin orättvisa politik där vinnarna är alla som arbetar och förlorare är arbetslösa, sjuka, pensionärer och studenter (om de inte arbetar)...

Inga kommentarer: