onsdag 1 juli 2009

Klargörande...

Vad kan man annars kalla det när minister Littorin med tillhörande regeringskollegor, först gör en sak, säger en annan och sedan skickar Littorin fram sin pressekreterare för att tala om vad han egentligen menar...

Visst, Arbetsförmedlingens vara eller inte vara är ständigt debatterad. För egen del tror jag att det är viktigt att det finns en nationellt sammanhållen arbetsmarknadspolitik med tillhörande Arbetsförmedlingar. Det är en fråga om tydlighet, rättssäkerhet och effektivitet. Hur väl denna myndighet (och alla andra för den delen också) lyckas med sitt uppdrag hör faktiskt ihop med hur politiken utformas och med de resurser som står till buds.

Jag förstår att arbetsförmedlare i hela landet blir förbannade, det handlar varken om att vara ömhudad eller känslig. De måste nämligen följa det regelverk som riksdag och regering fastställer (oavsett politisk majoritet), annars kan de själva bli av med jobbet för tjänstefel... Att då säga "Lite sunt förnuft kan man aldrig lagstifta fram" är verkligen att ducka för det politiska ansvaret.

När arbetsförmedlarna själva tidigare under våren har signalerat att de åtgärder som regeringen vidtagit inte räcker, kan man väl knappast säga att de inte skulle ha sunt förnuft. Om Littorin är klok, lyssnar han på arbetsförmedlarna som dagligen möter de som alla just nu säger sig värna. Allt annat blir för att utrycka sig Littorinskt "Larvigt".

Bäst vore det nog om han gjorde som Östros, var tydlig med att det är insatser från dag ett som gäller. (S) har ju även idéer för att göra det möjligt att jobba längre (vilket kanske kommer att behövas...).

1 kommentar:

Charlotte sa...

Nyss tillbaka från semestern gör artikeln och försvaret på den följande kritiken mig tvärförbannad. Att ungdomarna sätt i "karantän" i sex månader, utan möjlighet för oss arbetsförmedlare att bevilja praktik eller arbetsmarknadsutbildning, har diskuterats sedan ubngdomsgarantin kommit till. Inte någon gång har vi arbetsförmedlare fått besked om att lagen kan luckras upp med vårt sunda förnuft! Nej, vi har blivit hänvisade till de regler som finns inom garantin. När Sven-Otto Littorin säger att man inte kan lagstifta fram sunt förnuft känner jag mig oerhört kränkt och tillintetgjord, eftersom jag så ofta velat använda mitt sunda förnuft när jag jobbar med ungdomar, men hindras att göra detta av gällande regler. Nej, Littorin, man kan kanske inte lagstifta fram sunt förnuft, men man kan fanimej lagstifta bort den! Ta ditt ansvar och be om ursäkt ordentligt! Och passa på att även ändra reglerna, som varit korkade från början.