måndag 2 mars 2009

Vems pengar?

Jag tycker att det känns magstarkt att Volvos högsta chefer föreslås få högre löner, när företaget uppenbarligen verkar ha ekonomiska problem. Det är dock märkligt att höra Reinfeldt indignerat leverera denna "känga". Samma Reinfeldt som utan att tveka ger samma välavlönade skikt rejäla skattesänkningar… Visst detta genomfördes innan proppen gick ur världsekonomin, men jag har inte hört att moderaternas position förändrats.

Att dessutom koppla ihop detta med Volvo uppvaktning om statliga medel för att bekosta viss utbildning för de anställda blir på sitt sätt ännu mer skrattretande. För visst kröp det fram i intervjun att det inte skulle ha blivit några pengar i alla fall och att de föreslagna lönehöjningarna bara gav regeringen ytterligare skäl att säga nej.

Det känns som om ministrarna skulle tjäna på att prata ihop sig; antingen får företag på ”obestånd” klara sig själva eller så går staten in med stöd. Det är bara i det senare fallet som den moderatstyrda regeringen kan låta indignationens hetta färga kinderna klädsamt röda, i annat fall får de precis som alla andra förlita sig på att aktieägarna i detta läge låter sig styras av lite mer moral…

Under tiden kan väl med moderatstyrda regeringen ta på sig ledartröjan och göra det de kan för att mildra lågkonjunkturen genom att exempelvis ge kommuner det stöd de behöver för att undvika ytterligare varsel. Dessutom kan ju regeringen sopa framför egen dörr och fylla på med fler resurser till exempelvis Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, det ligger ju i varje fall inom den moderatstyrda regeringens formella kompetensområde... Men det blir väl som vanligt facken som får hjälpa till att reda upp lågkonjunturens trassel.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det blir absolut inte facket som reder upp lågkonjukturen, jag antar att du inte är nationalekonom när du kommer med ett sådant uttalande.

Anonym sa...

Om du bara förklarar i din blogg också vart penagarna ska tas ifrån för ständigt höjda offentilga utgifter? I Sverige omfördelar staten ca 50% av BNP, vill du höja den nivån ytterligare? Det är långitfrån säkert att 10% flera anställda i Försäkringskassan gör jobbet snbbare. Pengarna faller inte från himlen de kommer från producerande företag, inte administrerande verksamheter som dessutom omfördelas andras pengar. Hoppas min kommentar godkänns av 'bloggskribenten'. Trodde det räder fri yttrandefrihet på nätet. Har inte själv egen blogg, bara kommenterar andras, därför skriver jag anonymt.

Sanasawa sa...

Du vet väl om att Volvo personbilar och Volvo AB är två helt olika bolag?

Det första kommer troligtvis att gå i konkurs, det andra är ett utmärkt och välskött företag.

Meeri Wasberg sa...

Jag brukar inte publicera anonyma inlägg. Då jag står för det jag tycker så kan man ju tycka att även de som tycker om mitt tyckande kan göra det. Men hur kan jag motstå ett påhopp att undertecknad inte skulle vara nationalekonom... eller frågan om var pengarna ska tas någonstans?

1: Det är ofta som de fackliga organisationerna förväntas ta ett stort ansvar i lågkonjunktur, denna gång verkar inte vara något undantag... På detta sätt får facken gå in och hjälpa till att "reda upp".

2: Jag konstaterar i mitt inlägg att den moderatstyrda regeringen inte är konsekvent, somliga av deras skattesänkningar kanske skulle gjort större nytta om de blivit fördelade till kommunerna som ändå är de som ger medborgarna väldigt mycket at den generella välfärden (läs skola, vår och omsorg). Här kommer annars nästa varselvåg...

Meeri Wasberg sa...

Tack Kastor för dina förtydliganden, jag hade kunnat skrivit det tydligare.

Anonym sa...

Lågkonjunkturen har inte ett skit med vad lilla sverige gör och
äntligen har vi en regering som fattar hur marknadsekonomi fungerar och
inte går i samma fällor som sossarna städnigt gjorde.

"Ge oss pengar annars lägger vi ned", ren utpressning.

Löjeväckande att höra pipen från vänstersidan som misslyckats så
kapitalt i nästan oavbrutna 50 år på alla områden.

Meeri Wasberg sa...

Tja, om denna regeringen verkligen som du säger "fattar hur marknadsekonomin fungerar". Då kan ju vän av ordning fundera på varför de över huvudtaget för samtal med marknaden... Dessutom har väl även tidigare högerregeringar pysslat med företagsstöd, men jag hackar inte så mycket på det som varit utan funderar mer på hur vägen ser ut framåt.
Då är det väl ofrånkomligen så att regering oavsett färg måste agera inom de ramar som de har, eller är alternativet att sitta passiv och skylla på någon annan?