söndag 4 januari 2009

Så nytt och bräckligt...

Ett nytt år lovar alltid nytt och bättre. Nu har det gått fyra dagar in på det nya året och inte känns det nytt och bättre, snarare känns det patetiskt gammalt. Vad är det som gör att kriget i Mellanöstern aldrig verkar finna ett slut? Vad gör att Israel tar sig den rätten som ingen annan kan göra utan att ordet folkmord dyker upp i var människas tanke och på löpsedlar?

För egen del har jag svårt att uppbåda någon annan känsla än en hopplös tomhet, inte på grund av ointresse eller nonchalans, snarare för att jag inte har några egna erfarenheter som känslomässigt kan guida mig genom alla bilder och texter om det som nu pågår i Gaza. Rent intellektuellt förstår jag att det som händer nu är bland det hemskaste som människor kan uppleva och därför önskar jag att 2009 är det år då detta kan få ett fredligt slut.

Därför hoppas jag på ett Gott Nytt 2009 i alla fall och tänder några ljus för barnen i Gaza.

Inga kommentarer: